MÅNLIDS HUS

MÅNLIDS HUS
Andas in, andas ut. Livet pågår.

torsdag 15 april 2010

Bokrecension

Tana French 'till skogs'

För det första så köpte jag den för att jag trodde det var en annan French. Minns inte hennes förnamn så det blev fel.

Kriminalroman. På en skala skulle jag säga 7 av 10.
Den är väldigt långsam alltså allt är väldigt omsorgsfullt beskrivet, det blir lite tröttsamt särskilt i början innan man inser att det är en del av den drömlika atmosfären i historien. Den berättas av berättaren i nutid och går så småningom över till dåtid. Lite förvirrande och egentligen rätt onödigt med fortsättningen efter upplösningen av mordgåten.
Handlingen är från Irland, en förort till Dublin, nutid och 20 år tillbaka i tiden.
Så småningom blir den riktigt spännande även om jag allt oftare blir väldigt trött på den rådande 'rå-våldtäkt-på-barn-hypen' inom kriminallitteraturen. Finns det inte fler tabun att spräcka eller kittlar det lite i pedofilskräcken?

Intressant beskrivning av vänskap man-kvinna och slutet på den. Överhuvudtaget är personbeskrivningarna mycket bra. Det höga betyget beror mest på det.

Nu ska jag börja på Åsne Seierstads 'hundra och en dag'. Är inte säker på om jag läst den förut men det märker jag snart.

2 kommentarer:

  1. Jag Tackar! Kul med Bokrecension:) Ja vad jag gjort hela dagen, kan du se på mitt senaste inlägg. Plus att jag lagat lunch, middag, diskat och varit till affären och handlat, så att maken inte ska svälta ihjäl i helgen, när jag jobbar:) Pust! Sen har jag vilat ett par gånger, skrivit flera mail till en väninna i Norrtälje, eller svarat ska man kanske säga. Nu tror jag att jag ska se på teve en stund. Många Kramar till Dig Vännen!

    SvaraRadera
  2. Ja jag insåg plötsligt att min blogg kan breddas med lite tyckande hit och dit och jag läser ju väldigt mycket.
    Jag ser nog att du jobbat, en ny sida wow! :-)

    Jag har bakat kardemummakaka a la LCHF idag. Ingen höjdare. Försöker få ner sockerkonsumtionen men sukrinet som man använder är svindyrt så det räcker inte långt.
    När börjar du helgjobbet?
    Sov så gott!

    SvaraRadera