MÅNLIDS HUS

MÅNLIDS HUS
Andas in, andas ut. Livet pågår.

lördag 20 mars 2010

Lanthushåll

Såpan är klar, 27 liter blev det idag. Allt är diskat och klart och på spisen står en stor kastrull med får i kål. I kaminen brinner det och det börjar bli varmt och skönt efter att ha vädrats i flera timmar. Solen har legat på och snön rasar från taken.
För att kunna hämta in ved var jag tvungen att skotta bort en halvmeter snö full med stora isklumpar som rasat ner över gången utanför vedboden.
Nu är jag rejält trött!

Får i kål

1 kg lammhals
1½ kg grovt skuren vitkål
10 vitpepparkorn
salt

Lammhalsen läggs i grytan
kålen läggs ovanpå plus salt och peppar.
Vatten ca 2 liter.
Om man har kan man lägga i några bitar fett fläsk också.
Koka upp och låt stå på låg värme ett par timmar.
När det svalnat tillräckligt för att kunna sticka ner händerna i grytan tar man upp lammhalsen och pillar ur köttet i ner i grytan. Färdigt.
Benen kan man lägga ut till räven.

2 kommentarer:

  1. Men va duktig du är! Jag menar det verkligen och så trevlig och mysigt det verkar hemma hos dig Ja det vet jag ju i och för sig att det är förståss;) Jag längtar till jag ska besöka dig. Det var ju så länge sen.

    Ja du är som en bondmora som pysslar och donar och gör ALLT! Både ute och inne. Jag vet att jag inte skulle klara allt det du gör. Tycker du är beundransvärd.

    SvaraRadera
  2. Jag borde nog ha blivit bondmora med en hög ungar och en snäll och rolig karl :-)

    Vad kul om du kommer hit några dar, hoppas att vi kan måla sovrummet som vi pratade om. Jag ska ta och titta efter en bra färg.

    Grytan vet jag inte hur den blev. Jag var alldeles säker på att jag satt ner den på tvåan och lät den stå på i 2 timmar. Tyvärr så hade den stått på 6an hela tiden. Det luktade inte bränt men det var väldigt lite kvar. Ställde bara ut den på verandan, får se sen om den är ätbar :-(

    SvaraRadera