MÅNLIDS HUS

MÅNLIDS HUS
Andas in, andas ut. Livet pågår.

tisdag 16 mars 2010

Lösenord och potkäs

Äntligen inne igen. Plötsligt fungerade inte mitt lösenord. Fullkomligt omöjligt att komma in.
Försökte med hjälpfunktionerna, skickade ett mail för att få hjälp till slut, väntade ett dygn som det står innan man får försöka logga in igen. Inget svar ingen förändring.

Idag försökte jag igen. Nix, fel lösen ord (det är det inte).
Men nu hittade jag till en sida där jag bara kunde begära nytt lösenord och var tvungen att klicka i rutan glömt lösenord. Det känns surt för en rättfärdig svensk att säga att hon gjort fel när det är rätt men vad gör man inte.

Ok, skriv in nytt lösenord, jag skrev förstås in det gamla. Sen ska man skriva det här ordet som är skitsvårt att se. Jag skrev in 4 gånger och vet att det var rätt, men nej. Ska det jävlas så ska det.
Måste peppa mej med att det är bara en dum maskin.Provade knappen med rullstol, då talade en röst om siffror som jag skrev in istället.
Bingo!
Loggade in på kontot, no problems.

Hur mycket energi tar sånt här, ett par kilo skulle jag säga och jag har inte .så många kilon. Energi allts :-)
Nu ska jag lägga in en bild, få se om jag lyckas idag
Där fick jag till det efter mycket trassel.
Det är bara 2 veckor sedan det såg ut så här. Det ser ut som om huset nästan är begravt i snö men riktigt så illa var det inte. Det kom aldrig upp till fönsterkarmarna men nästan.

Idag har jag tänkt göra potkäs (ost i kruka).
Det är ostbitar som blivit över och de sista bitarna på ostar alla med vaxkanten bortskuren.
Allt eftersom lägger jag dem i frysen.
Helst ska det vara en del, eller mycket, starka ostar annars smakar det inget.
Nu ligger de på skärbrädan och tinar lite. När de är lite tinade kör jag dem med rivskivan i assistenten. Den grova funkar bäst.
Sen kör jag dem i mixer tillsammans med ett kvarts kg mjukt smör, inte kylskåpskallt för då blir det bara en stor klump av alltihop. Det ska vara ordentligt mixat. Om man vill kan man salta lite, eventuellt ha i vitlök, lite chilli kanske. Prova kryddningen på en liten klutt först. Synd om allt blev oätligt.
Lägg alltihop i en fin keramikburk med lock och förvara i kylen.
Voila, potkäs!
Jättegott på kex gärna på en ostbricka.

1 kommentar:

  1. Ja nu har jag fått ett gott skratt igen:) Du och ditt lösenord! Kom att tänka på en tjej som var lite utvecklingsstörd och för att förklara för andra så sa hon att, egentligen var det inget fel på henne förutom att hon hade en "rullstol i huvudet" Hon tänkte lite långsamt alltså.

    Potkäs muuums! Få se om jag kan slita mig från datorn? Men disken skriker också där den ligger klämd mellan kastruller och vassa bestick.

    Oj ditt lilla hus! Det var inte lite snö inte du har. Jag förstår du haft det jobbigt i vinter. Men nu är snart våren här och du kan börja plantera.

    Solsken till dig vännen!

    SvaraRadera