MÅNLIDS HUS

MÅNLIDS HUS
Andas in, andas ut. Livet pågår.

fredag 21 maj 2010

Musik! det kan få mej att vakna upp ur bloggförlamningen

Veckans tema hos Pialotta's är gitarr.
Jag är inte någon gitarrfantast men några  har jag letat upp bland mina youtubefavoriter:

Last date, inte originalet men han gör det så bra. Åh vad jag var kär till den låten och den håller än. Låten inte kärleken, jag minns inte ens vem det var :-)

En av Gene Vincents tidigaste låtar då han fortfarande var ung och fräsch, han var fortfarande rätt ung när han dog (vid 36 tror jag) men inte fräsch. Däremot sjöng han fortfarande bra ända till slutet även om banden  och producenterna blev sämre och sämre. Gitarrsolot där han och kompisen/gitarristen visar sån glädje och inlevelse är så härligt! Nu ser jag att den videon är borttagen, den här är inte live. Den får sitta kvar i alla fall.

En av mina absoluta favoriter (de är rätt många) är J.J. Cale särskilt den här; everyway the wind blows. Den är både meditativ och sexig, tröttnar aldrig på den. En snutt av introt var en gång i tiden inledning till ett pop-program i radio, minns inte vad det hette.

Enjoy!

1 kommentar:

  1. Tjenixen !
    Den första låten Last date känner jag väl igen och likadant med den andra :med Gene Vincent :)
    Men den tredje låten har jag mig veterligen aldrig hört ?!
    Trevlig Pingst !

    SvaraRadera