MÅNLIDS HUS

MÅNLIDS HUS
Andas in, andas ut. Livet pågår.

fredag 6 juni 2014

Vardagligheter.

Jag har FB detox just nu, väldigt skönt faktiskt. Jag har börjat läsa en bok eftersom jag har tid över!

I förrgår  besiktade jag min 26 år gamla Opel kadett. Dagen innan tvättade jag den noga, dammsög och satte in ny klädsel och nya hjulsidor. Bytte trasiga lampor. Vårpimpad! Den gick igenom utan anmärkning. Fina, duktiga bilen! <3 p="">
Anna, min svarta orpingtonhöna har betett sig konstigt i flera dagar. Kacklat och beskärmat sig, velat ha mitt sällskap. Idag blev jag riktigt orolig när jag hittade henne inne liggande bakom en dörr i hönshuset med huvudet i golvet. Tog in henne i badrummet och satte henne i en bur med mat o vatten under uppsikt. Mycket gnäll och stökande ett par timmar och sen  ETT ÄGG! Ett litet litet jungfruägg! Fina duktiga Anna! <3 nbsp="" p="">Hennes syster la sitt första ägg för tre veckor sen, hon hann lägga ett till innan rävjäveln tog henne :-(
Så nu har jag fyra värpande hönor, mycket stolt! Lilla Irma är inte så gammal, hon kvittrar fortfarande, och tuppen Efraim håller snabbt på att lära sig vad hönor vill. Första försöket blev damsadel-style ovanpå stora Anna som tålmodigt väntade. Men något galande har jag inte hört ännu.

Uppe på Returskänken hade de halva priset när jag kom för att köpa mer sockgarn så jag tog allt de hade, 8 härvor! Superbilliga sockor blir det och jag stickar samma sort hela tiden, de blir fina och jag slipper besväret med att läsa beskrivning.

Lupinerna har börjat blomma. Ja, allt har börjat blomma. Ekarnas löv har fått den fina lysande, ljusgröna färgen de har innan de blir mörkgröna. Det kommer massor av de små klarblå blommorna i gräsmattan, synd att klippa men måste. Smörblommor, doftande kaprifol, syrenerna! Allt på en gång!
Det är så lummigt och vackert så jag hinner inte med.

Trappan har fått sin sommarkostym av blommor i krukor och salladen och tomatplantorna växer.

Någon mer som ser på HBO:s Treme? Jag älskar den serien, sån bra musik och spännande människor, det känns äkta, som det mesta från HBO. Förut tyckte jag den kom för sent på kvällen men nu har jag ordnat med en extern hårddisk till canaldigitalboxen så jag kan spela in program från TV:n, suveränt bra!

Treme trailer
Nästa liv ska jag bo i New Orleans. Före Katrina.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar