MÅNLIDS HUS

MÅNLIDS HUS
Andas in, andas ut. Livet pågår.

onsdag 26 mars 2014

Bäddjacka

Jag har ca 16 grader i mitt sovrum. Både för att spara el och för att det är skönt att sova i ett svalt rum.
Men innan jag somnar brukar jag ligga nån timme eller två och löser sudoku eller läser något lagom tråkigt. Allt för att inte bli för upptagen av det jag läser så att jag inte känner eller i alla fall ignorerar signalen att nu, nu kan jag somna. Ifall den alls kommer :-(

När jag ligger där så fryser jag om axlar och armar.
Då kommer jag att tänka på mormor och farmor, båda hade de en bäddjacka eller bäddkofta i sängen på kvällen. Mormor hade en enkel sak i någon trevlig pastellfärg medan farmor hade en fin en, stickad i tunt garn med volanger på och sidenband att knyta runt om.

En tid nu har jag letat efter mönster på en stickad bäddjacka men hittar väldigt lite. De jag hittar har inte förstått hur man använder en sån. Mönstren är i boleromodell med kort ärm och öppen fram, 'skön att använda på promenaden en sval kväll'. Bläh!

Jag får hitta på ett mönster själv, kan väl inte vara så svårt? Om man gör den som en enkel kort kofta med knytband istället för knappar (ifall man somnar med den på).

Annars har jag fullt upp med att försöka vara hönsen till lags.
Såga och spika och mäta och göra fel. Börja om och göra fel. Osv.
Ändå duger det inte åt dem. De går fritt ute på dagarna, ligger ute under buskarna, krafsar och pickar efter mask och små skalbaggar av hjärtans lust och vill inte gå in. Framförallt vill de INTE sitta på pinne.
Senaste projektet är att göra en fågelskrämma eftersom havsörnen har upptäckt dem.
Jag fick en hel säck kasserat ullflor av grannen som har spinneri. Det ska jag fylla en klänning med på något snyggt (?) sätt och göra ett huvud av.
Nån dag när jag orkar och har inspiration.

Just idag har jag uppdaterat webbutiken och bökat med den. Inte min grej men det måste göras.
Här är några av mina gullhöns!





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar